KİŞİSEL BİLGİLER
Adı Soyadı Prof. Dr. Ertuğrul DURAK
Birimi Mühendislik Fakültesi
Bölüm Makine Mühendisliği Bölümü
Ana Bilim Dalı Konstrüksiyon-İmalat Anabilim Dalı
Telefon 2462111236
E-Posta E-Posta Adresini Göster
Kişisel Web Sayfası http://kisisel.sdu.edu.tr/akademik/ertugruldurak
ORCID ID 0000-0001-6957-3796
Akademik Hesaplar image/svg+xml
Web Of Science ResearcherID
Google Scholar Hindex: 10
Alıntı Sayısı: 340
Web Of Science Hindex: 7
Alıntı Sayısı: 159
Bu sayfadaki kişisel verilerin görünürlüğü KVKK 8. madde hükmü uyarınca ilgili kişinin açık rızası kapsamındadır. Kişisel verilerinizin görünürlüğünü veya hali hazırdaki verilerinizi Personel Bilgi Sistemi (PBS) ve Akademik Bilgi Sistemi (ABS) üzerinden düzenleyebilirsiniz.
ÖĞRENİM BİLGİLERİ
Lisans AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ MAKİNA 11.07.1990
Yüksek Lisans AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ (YL) (TEZLİ) 01.02.1993
Doktora SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ (DR) 04.02.1999
İLGİ ALANLARI
Triboloji, Yağlama, Yağlar ve Yağ Katkıları, Makina Elemanları, Yataklar, Tasarım
YAYINLAR
  • Uluslararası Hakemli Dergilerde Yayımlanan Makaleler
  • 1 ÖNCÜ GÜLER, DURAK ERTUĞRUL, Utilization of waste vegetable oil methyl esters as lubricant oil. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part J: Journal of Engineering Tribology, 235(10), , 2144-2154. Doi: 10.1177/1350650120987930, (2021), (SCI-Expanded)
  • 2 Ameen Nihayat Hussein Ameen, DURAK ERTUĞRUL, Study of the tribological properties the mixture of soybean oil and used (waste) frying oil fatty acid methyl ester under boundary lubrication conditions. RENEWABLE ENERGY , 1730-1747. Doi: 10.1016/j.renene.2019.06.117, (2020), (SCI-Expanded)
  • 3 Daban Zekeriya, DURAK Ertuğrul, Manyetik alana maruz toz metalurjisiyle (T/M) üretilmiş bronz yatakların sürtünme özelliklerinin incelenmesi . POLİTEKNİK DERGİSİ, 23(1), , 137-149. Doi: 10.2339/politeknik.526746, (2020), (TR DİZİN)
  • 4 Kadıoğlu Mustafa, DURAK ERTUĞRUL, Study of the tribological properties of rolling element bearings under the effect of magnetic field. INDUSTRIAL LUBRICATION AND TRIBOLOGY, 71(10), , 1200-1205. Doi: 10.1108/ILT-02-2019-0044, (2019), (SCI-Expanded)
  • 5 BAŞOĞUL YUSUF, DURAK ERTUĞRUL, MALAYOĞLU UĞUR, Study Of Tribological Features Of AA6082 Material Coated WithMicro Arc Oxidation (MAO) Method At Different LubricatingConditions. American Journal of Engineering Research (AJER), 7(8), , 177-199. (2018), (Endekste taranmıyor)
  • 6 DURAK ERTUĞRUL, YURTSEVEN ALİ HAKAN, Experimental study of the tribologicalproperties of an elevator s brake linings. INDUSTRIAL LUBRICATION AND TRIBOLOGY, 68(6), , 683-688. (2016), (SCI-Expanded)
  • 7 ŞEVİK YAŞAR, DURAK ERTUĞRUL, Investigation of fretting wear in journal bearings. Industrial Lubrication and Tribology, 68(4), , 466-475. Doi: 10.1108/ILT-11-2015-0171, (2016), (SCI-Expanded)
  • 8 ŞİMŞEK MİTHAT, SALMAN ÖZLEM, DURAK ERTUĞRUL, ADDITIVE EFFECTS ON WEAR AND FRICTION PERFORMANCEOF MICRO ARC OXIDATIVE COATED JOURNAL BEARINGS. Journal of the Balkan Tribological Association, 22(1), , 410-418. (2016), (SCI-Expanded)
  • 9 SALMAN ÖZLEM, DURAK ERTUĞRUL, The Friction Behavior of the Vegetable Based Methyl Esters as Lubricating Additives. Journal of the Balkan Tribological Association, 21(4), , 933-942. (2015), (SCI-Expanded)
  • 10 ESENDEMİR ÜMRAN, DURAK ERTUĞRUL, TUNAY RECAİ FATİH, USAL MUSTAFA REŞİT, Flexure Behavior of Composite Cantilevers Subjected to Different Environmental Conditions. Materials Testing, 57(3), , 227-233. Doi: 10.3139/120.110705, (2015), (SCI-Expanded)
  • 11 DURAK ERTUĞRUL, ADATEPE HAKAN, BIYIKLIOĞLU AYDIN, Experimental Study Of The Effect Of Additive On The Tribological Properties Journal Bearing Under Running In and Start Up or Shut Down Stages. Industrial Lubrication and Tibology, 60(3), , 138-146. Doi: 10.1108/00368790810871066, (2008), (SCI-Expanded)
  • 12 DURAK ERTUĞRUL, FAZLI DURAN, Tribological and Fatigue Failure Properties of Porous P M Bearing. International Journal of Fatigue, 30(6), , 745-755. (2008), (SCI-Expanded)
  • 13 DURAK Ertuğrul, Duran Fazli, Tribological and fatigue failure properties of porous P/M bearing. International Journal of Fatigue, 30(4), , 745-755. Doi: 10.1016/j.ijfatigue.2007.03.020, (2008), (SCI)
  • 14 DURAK Ertuğrul, Adatepe Hakan, Biyiklioglu Aydin, Experimental study of the effect of additive on the tribological properties journal bearing under running-in and start-up or shut-down stages. Industrial Lubrication and Tribology, 60(3), , 138-146. Doi: 10.1108/00368790810871066, (2008), (SCI)
  • 15 DURAK Ertuğrul, Kurbanolu Cahit, Salman Özlem, Analysis of effects of oil additive into friction coefficient variations on journal bearing using artificial neural network. Industrial Lubrication and Tribology, 60(6), , 309-316. Doi: 10.1108/00368790810902241, (2008), (SCI)
  • 16 TÜFEKCİ KENAN, KURBANOĞLU CAHİT, DURAK ERTUĞRUL, TUNAY RECAİ FATİH, Friction and Wear Properties of Cu and Fe based P M Bearing Materials. Journal of Mechanical Science and Technology, 20(4), , 513-521. (2006), (SCI-Expanded)
  • 17 DURAK ERTUĞRUL, KARAOSMANOĞLU FİLİZ, Using of Cottonseed Oil as Environmentally Acceptable Lubricant Additive. Energy SOURCES, 26(7), , 611-625. (2004), (SCI-Expanded)
  • 18 DURAK ERTUĞRUL, A Study on Friction Behavior of Rapeseed Oil as an Environmentally Friendly Additive in Lubricating Oil. Industrial Lubrication and Tribology, 56(1), , 23-37. Doi: 10.1108/00368790410515362, (2004), (SCI-Expanded)
  • 19 DURAK ERTUĞRUL, ÇETİNKAYA MERVE, BEGÜM YENİGÜN, KARAOSMANOĞLU FİLİZ, Effects Of Sunflower Oil Addition To Base Oil On The Friction Coefficient Of Statically Loaded Journal Bearings. Journal of The Synthetic Lubrication, 21(3), , 207-222. (2004), (Diğer)
  • 20 DURAK Ertuğrul, Cahit KURBANOĞLU, Hakan KALELİ, Recai Fatih TUNAY, Measurement of Friction Force and Wear of Based Journal Bearings Manufactured With Powder Metallurgy P/M. Journal of the Balkan Tribological Association, 4(10), , 509-517. (2004), (SCI-Expanded)
  • 21 DURAK Ertuğrul, A study on friction behavior of rapeseed oil as an environmentally friendly additive in lubricating oil. Industrial Lubrication and Tribology, 56(1), , 23-37. Doi: 10.1108/00368790410515362, (2004), (SCI)
  • 22 DURAK ERTUĞRUL, KURBANOĞLU CAHİT, AYDIN BIYIKOĞLU, KALELİ EMRULLAH HAKAN, Measurement of Friction Force and Effects of Oil Fortifier in Engine Journal Bearings Under Dynamic Loading Conditions. Tribology International, 36(36), , 599-607. (2003), (SCI-Expanded)
  • 23 DURAK ERTUĞRUL, Experimental Investigation Of Porous Bearings Under Different Lubricant And Lubricating Conditions. KSME International Journal, 17(9), , 1276-1286. (2003), (SCI-Expanded)
  • 24 DURAK Ertuğrul, Reducing Friction in the Journal Bearing Under Statically Loaded Using Oil Additives. Journal Of The Balkan Tribological Association, 6(4), , 157-163. (2000), (Diğer)
  • Uluslararası Bilimsel Toplantılarda Sunulan ve Bildiri Kitaplarında (proceedings) Basılan Bildiriler
  • 1 ŞİMŞEK MİTHAT, SALMAN ÖZLEM, KALELİ EMRULLAH HAKAN, TUNAY RECAİ FATİH, DURAK ERTUĞRUL, INVESTIGATION OF FRICTION PERFORMANCE OF COMMERCIAL OIL ADDITIVE USING IN THE VEHICLES. URKEYTRIB’15 1st INTERNATIONAL CONFERENCE ON TRIBOLOGY (2015). (Özet bildiri)
  • 2 ŞEVİK YAŞAR, DURAK ERTUĞRUL, INVESTIGATION OF FRETTING WEAR IN JOURNAL BEARINGS. TURKEYTRIB’15 1st INTERNATIONAL CONFERENCE ON TRIBOLOGY (2015). (Özet bildiri)
  • 3 SALMAN ÖZLEM, DURAK ERTUĞRUL, TUNAY RECAİ FATİH, ŞİMŞEK MİTHAT, FRICTION BEHAVIOUR OF SOME ENGINEERING PLASTICS. TURKEYTRIB’15 1st INTERNATIONAL CONFERENCE ON TRIBOLOGY (2015). (Özet bildiri)
  • 4 ŞEVİK YAŞAR, DURAK ERTUĞRUL, Manufacturing and Design of the Test Rig for Examinatıon of Fretting Wear in the Journal Bearing. The Proceedings of Second International Iron and Steel Symposium (IISS’15) (2015). (Özet bildiri)
  • 5 ŞİMŞEK MİTHAT, SALMAN ÖZLEM, DURAK ERTUĞRUL, Effect of the Lubricant Additives on Friction Coefficient Using with Micro Arc Oxidative Coated Journal Bearings. 8th INTERNATIONAL CONFERENCE ON TRIBOLOGY (2014). (Özet bildiri)
  • 6 DURAK Ertuğrul, KURBANOĞLU C., TÜFEKCİ K., TUNAY R. F. , Farklı Yağlama Şartlarında ve Yağlarda T/M Esaslı Yatakların Tribolojik Özelliklerinin İncelenmesi. 3th International Powder Metallurgy Conference (2002). (Özet bildiri)
  • 7 DURAK ERTUĞRUL, KURBANOĞLU CAHİT, AYDIN BIYIKLIOĞLU, KARAOSMANOĞLU FİLİZ, Lubricating Oil Additives and Their Functions. International Conference on Lubrication Techniques Techniques (1999). (Özet bildiri)
  • Ulusal Hakemli Dergilerde Yayımlanan Makaleler
  • 1 ÖNCÜ GÜLER, DURAK ERTUĞRUL, STATİK YÜKLÜ RADYAL KAYMALI YATAKLARDA HİDRODİNAMİK YAĞLAMANIN ANALİZİ. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 9(1), , 167-175. Doi: 10.21923/jesd.826662, (2021), (TR DİZİN)
  • 2 Gülaçtı Semih, DURAK ERTUĞRUL, BEŞ EKSENLİ KÖPRÜ TİPİ CNC MERMER İŞLEME MAKİNESİ TASARIMI VE İMALATI. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 7(2), , 282-293. Doi: DOI: 10.21923/jesd.458118, (2019), (TR DİZİN)
  • 3 BAŞOĞUL YUSUF, ŞİMŞEK MİTHAT, DURAK ERTUĞRUL, MALAYOĞLU UĞUR, MİKRO ARK OKSİDASYON TEKNİĞİNİN ALÜMİNYUM ESASLI MALZEMELERE UYGULANMASI. C B Ü Soma Meslek Yüksekokulu Teknik Bilimler Dergisi, 19(4), , 7-20. (2014), (Endekste taranmıyor)
  • 4 KARAOSMANOĞLU FİLİZ, YÜZER SERKAN, KERPİÇCİ HÜSNÜ, DURAK ERTUĞRUL, The investigation of relationship between lubricating oil and refrigerant in refrigerator compressors. Industrial Lubrication and Tribology, 65(6), , 456-465. (2013), (SCI-Expanded)
  • 5 DURAK ERTUĞRUL, SALMAN ÖZLEM, KURBANOĞLU CAHİT, Analysis Of Effects Of Oil Additive Into Friction Coefficient Variations On Journal Bearing Using Artificial Neural Network. Industrial Lubrication and Tribology, 60(6), , 309-316. (2008), (SCI-Expanded)
  • 6 DURAK Ertuğrul, Cahit KURBANOĞLU, Recai Fatih TUNAY, Experimental Study of Effects of Oil Additives into Coefficient of Friction in Journal Bearings at Different Temperatures. Industrial Lubrication and Tribology, 58(6), , 288-294. (2006), (SCI-Expanded)
  • 7 DURAK ERTUĞRUL, KALELİ EMRULLAH HAKAN, Effects of Boron Oil Fortifier on Friction and Pressure Distribution in Engine Journal Bearings. Industrial Lubrication and Tribology, 55(3), , 121-127. (2003), (SCI-Expanded)
  • Editörlük
  • 1 American Journal of Engineering and Applied Sciences, Araştırma Kitabı, Konuk Editör, 01.01.2020 - 16.12.2021 (ULUSLARARASI)
  • 2 Industrial Lubrication and Tribology, Araştırma Kitabı, Konuk Editör, 02.02.2018 - 31.12.2020 (ULUSLARARASI)
  • Yönetilen Tez
  • 1 SELÇUK Elif Nur, Eklemeli İmalat Ve Geleneksel Yöntem İle İmal Edilmiş Titanyum Alaşımlı Biyomedikal Malzemenin Tribolojik Özelliklerinin İncelenmesi, İlerleyen yaş, geçirilen travma ve kazalar nedeniyle insan vücudundaki kemik, doku, organ gibi uzuvların yerine kullanılan implant malzemelerden biyouyumluluğunun ve mekanik özelliklerin yüksek, sürtünme ve aşınma özelliklerinin de düşük olması beklenmektedir. Eklemeli İmalat Teknolojilerinin son yıllarda hızla gelişmesi ile istenilen mekanik özellikteki malzemelerin üretilmesini ve kişiye özel ve kişinin kemik morfolojisine uygun ürünlerin üretilmesini sağlamaktadır. İmplantların kemiğe tutunabilmeleri için yüzeylerinin pürüzlü olması gerekmektedir Eklemeli İmalatta kullanılan lazerle numune üretilirken genellikle son katman pürüzlü kalmaktadır. Bu yüksek lisans tez çalışmasında geleneksel yöntem (GYTi) ve Eklemeli İmalat yöntemi (Eİ) iki farklı tarama stratejisi (ada tarama EİATTi, ızgara tarama EİITTi) ile imal edilen Ti alaşımlarının tribolojik özellikleri incelenmiştir. Yapılan deneysel çalışmada GYTi-UYMAPE, EİATTi-UYMAPE ve EİITTi-UYMAPE ortalama sürtünme katsayısı (µort) değerleri birbirine yakın olmakla birlikte GYTi-UYMAPE çiftinde µort değeri en yüksek değerde çıkmıştır. EİATTi-UYMAPE ise µort değeri ve özgül aşınma oranı en düşük ve aşınma direnci en yüksek çıkmıştır. Ayrıca Eİ numunelerinin (EİATTi-UYMAPE ve EİITTi-UYMAPE) değerleri de birbirine yakın olduğu için Eİ ile üretilen numunelerin UYMAPE ile GYTİ’ye göre tribolojik yönden daha uyumlu olduğu için bu malzemenin kullanılması tercih edilebilir. Ti alaşımları-UYMAPE çiftleri ile yapılan deneylerde tüm numunelerde orta şiddetli aşınma olması UYMAPE’nin katı yağlayıcı gibi görev yaptığı anlamına gelmektedir. GYTi-UYMAPE ve EİATTi-UYMAPE çiftlerinde sürtünme deney sonuçları daha dalgalı bir davranış sergilerken, EİITTi-UYMAPE çiftine ise çok daha az değişken karakteristik göstermiştir. İlave olarak, P800A zımpara ile yapılan abrazif aşınma deneylerinde µort değerleri hemen hemen birbirine yakın değerde olduğu görülmüştür. Aşınma oranı değerleri P800A-GYTi çiftinde en düşük bulunmuş, buna bağlı olarak en yüksek aşınma direnci gösteren numunenin GYTi alaşımı olduğu sonucuna varılmıştır. GYTi-P800A, EİATTi-P800A ve EİITTi-P800A çiftlerindeki tüm Ti alaşımlarında ise şiddetli aşınma görülmüştür. , 11.12.2019. Yüksek Lisans
  • 2 ÖNCÜ Güler, Atık Bitkisel Yağ Metil Esterlerinin Yağlama Yağı Olarak Değerlendirilmesi, Gelişen çevre bilinci ve ortaya çıkan çevresel tehditler, biyokökenli ürünlerin geri dönüşümünü zorunlu hale getirmiştir. Bu tez çalışması, biyokökenli endüstriyel atık olarak nitelendirilen kullanılmış atık yağlardan elde edilen ve biyodizel üretiminde kullanılan yağ asiti metil esterlerinin (YAME) tribolojik özelliklerinin incelenmesini kapsamaktadır. Çalışmada kullanılan malzemeler kullanılmış kızartma yağı yağ asiti metil esteri ve mineral esaslı baz yağdır (BY). Deneyler, standartlara uygun biçimde; kuru, sınır - karışık, sıvı yağlayıcı ortamlı şartlarda, farklı yük (5N,10N ve 15N) ve farklı kayma hızlarında (100, 300, 600 d-1 ) ve 1000 m kayma mesafesinde 3 tekrarlı olarak yapılmıştır. Pim-Disk Aşınma Test Cihazında (PDATC) diske bağlanan numune olarak CuSn8Ni1 alaşımlı yatak malzemesi, karşı yüzey olarak da çelik bilye kullanılmıştır. Aşınan numunelerin yüzey pürüzlükleri Ra, Rz ve Rt deney öncesi ve deney sonrası ölçülmüştür. Numunelerin aşınma miktarları kütle kaybı metodu ile belirlenmiş, Archard aşınma indeksleri hesaplanarak aşınma özellikleri yorumlanmıştır. Yağlama parametresi hesaplanarak yağlama rejimi belirlenmiştir. Tribolojik davranışları incelen numunelerin görsel analizi için SEM yüzey görüntüleri ve kimyasal analizi için EDS’den yararlanılmıştır. Ayrıca yağlayıcı numunelerin yüzey temas açıları ve yüzey gerilimleri de deneysel olarak ölçülmüştür. Seçilen iki farklı yağlayıcı numune için PDTAC’den elde edilen sürtünme katsayıları (µ), Kısa Zamanlı Fourier Dönüşümü(KZFD) ile zaman-frekans analizi kullanılarak modellenmiştir. Özellikle kuru deney şartlarında KZFD'deki sürtünme katsayısının temel frekansındaki yüksek genlik, partikül transfer oluşumu ve plastik deformasyonu işaret etmektedir. KZFD, bu yönüyle tribolojik davranışların sayısal olarak modellenmesinde de çözüm üreten bir yöntem olarak kullanılabileceği görülmüştür. Elde edilen tüm sonuçlar değerlendirildiğinde, kullanılmış kızartma yağı YAME’nin sürtünme, aşınma ve yüzeye tutunma gibi tribolojik özelliklerinin tüm yağlama şartlarında BY’ye göre genelde daha iyi sonuç verdiği belirlenmiştir. Biyokökenli, geri kazanılmış ve çevre dostu bir ürün olan YAME, yağlama yağı ve/veya yağ katkı maddesi adayı olarak gösterilebilir. Anahtar Kelimeler: Yağlama yağı, yağ asiti metil ester, atık bitkisel yağ, sürtünme, aşınma, triboloji, kısa zamanlı fourier dönüşümü., 16.09.2019. Doktora
  • 3 DABAN Zekeriya , Manyetik Alana Maruz T/M Esaslı Bronz Kaymalı Yatakların Sürtünme Özelliklerinin İncelenmesi, Bu tez çalışmasında manyetik alan, kaymalı yataklar, elektrik motorları ve toz metalurjisi hakkında genel bilgi verildikten sonra elektrik motorlarında oluşan manyetik alanının destek yataklarında oluşan sürtünme kuvvetine etkisinin deneysel incelemesi amaçlanmıştır. Deneylerde kendinden yağlamalı Toz Metalurji (T/M) esaslı kaymalı yataklar ile desteklenmiş mile 15N, 40N, 65N olmak üzere 3 ayrı sabit yükte ve 100, 200, 400, 800, 1200 d/d hızlarda manyetik alan uygulamadan ve uygulayarak testler yapılmıştır. Manyetik alan şiddeti olarak 2,5, 5 ve 7,5 mT olmak üzere üç farklı değer seçilmiştir. Deneyler her yük için ve manyetik alan değerine göre üçer defa tekrarlanarak elde edilen test sonuçlarının aritmetik ortalamaları alınarak grafik halinde tezde verilmiştir. Manyetik alansız testlerde yük ve dönme hızının artması ile genel olarak sürtünme katsayısının arttığı gözlemlenmiştir. Manyetik alan uygulamalı 2,5 mT testlerinde yük ve hızın artmasıyla sürtünme katsayısında artma yönünde dalgalanmalar olduğu görülmüştür. 5 mT için sürtünme katsayısının yük ve hız Değişimine göre çok fazla değişim göstermediği görülmüştür. 7,5 mT için sürtünme katsayısı yük ve hız artışına göre azalma gösterdiği görülmüştür., 19.12.2018. Yüksek Lisans
  • 4 GÜLAÇTI Semih, Beş Eksenli Köprü Tipi CNC Mermer İşleme Makinesi Tasarımı ve İmalatı, Bu çalışmada mermerin kısaca tanımı, Türkiye’nin global mermer pazarındaki yeri ve ö nemi anlatılmakla birlikte klasik köprü kesme makinelerinin çağımızın gerekliliklerine ayak uyduramadığını ve ihracatımızın önemli bir kısmını oluşturan ebatlı taşlardaki işleme problemleri ortaya konulmuştur. Sektörün sahip olduğu bu sorun yüksek fiyatlı ithal makinelerle karşılanmaktadır. Sonuç olarak bu durumu göz önünde bulundurarak, beş eksenli köprü tipi CNC mermer işleme makinesi tasarımı ve imalatı amaçlanmıştır. Bu makinede hassas kesimler için çözüm bulunurken çağın gerektirdiği basit ve karmaşık geometrik şekillerde mermerlerin çök kısa sürede işlenmesi bu makine ile yapılabilmektedir. Anahtar Kelimeler: Mermer, mermer işleme, mermer kesme, köprü kesme makinesi, beş eksenli kö prü tipi CNC mermer işleme makinesi, 05.10.2018. Yüksek Lisans
  • 5 AMEEN Nihayat Hussein Ameen, Soya yağı ve kullanılmış kızartma yağı yağ asiti metil esterleri karışımlarının sınır yağlama şartlarında tribolojik özelliklerinin incelenmesi, Bu çalışmada soya yağı ve kullanılmış kızartma yağı yağ asiti metil esterleri karışımlarının sınır yağlama şartlarında tribolojik özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Pim Disk Aşınma Test cihazında yatak malzemesi numunesi ile çelik bilya arasında sınır yağlama şartlarında testler yapılmıştır. Test yükleri olarak 5 N, 10 N ve 20 N, kayma hızları olarak 100 d-1 , 300 d-1, 500 d-1 ve kayma mesafesi olarak da 500 m seçilmiştir. Tüm deneyler üç defa tekrarlanmıştır. Deney öncesi ve deney sonrası numunelerin yüzey pürüzlülükleri ölçülmüştür. Deneylerde elde edilen sürtünme kuvvetleri, sürtünme katsayıları ( µ ) ölçülerek deney sonuçları grafikler halinde sunulmuştur. Ayrıca kütle kaybı ile aşınma miktarı ölçülerek özgül aşınma miktarı hesaplanmıştır. Aşınma temas yüzeylerinin SEM ve EDS analizleri de yapılmıştır. Sınır yağlama şartlarında elde edilen tüm µ değerleri ile kuru (yağsız) deney şartlarında elde edilen µ değerleri karşılaştırıldığında oldukça düşük sürtünme katsayıları elde edilmiştir. Bu çalışma; yağlayıcı adayı olan soya yağı ve kullanılmış kızartma yağı yağ asiti metil esterlerinin sınır ve/veya karışık yağlama performansının oldukça iyi olduğunu göstermektedir. Ayrıca yükün artması ile birlikte özgül aşınma miktarı (ws) değerlerinin genellikle azaldığı tespit edilmiştir., 23.05.2017. Yüksek Lisans
  • 6 ŞEVİK Yaşar, Radyal Kaymalı Yataklarda Fretting Aşınmasının İncelenmesi için Deney Düzeneği Tasarımı ve İmalatı,, Bu tez çalışmasında hareketsiz bir mil üzerinde bulunan radyal kaymalı bir yatağı titreşime maruz bırakılarak yatak yüzeylerinde oluşacak fretting (kazımalı) aşınmayı inceleyen bir deney cihazının tasarımı ve imalatı amaçlanmıştır. Deney düzeneğinde iki ucundan küresel oynaklı yuvarlanma elemanlı yataklarla desteklenmiş sabit bir mil üzerinde iki parçalı kaymalı yatak gövdesinden oluşmaktadır. Yatak gövdesine titreşim genliğinin büyüklüğü ayarlanabilen bir mikro vibrasyon motoru monte edilmiştir. Test numuneleri olarak malzemesi Ck45mil (SAE1050) ve AlSn20Cu alaşımlı ticari motorlardaki radyal kaymalı yatak kullanılmıştır. Bu test numunelerinin fretting aşınmasını inceleyebilmek için vibrasyon motorunun farklı frekanslarda (25 Hz, 33,3 Hz ve 41,7 Hz) 8 saatlik deney sürelerinde farklı aralıklarla testler yapılmıştır. Deney başlangıcında yatak keplerinin iç kısımları ile mil yüzeyleri hafif yağlanarak deney süresince herhangi bir yağlama yapılmadan testler yapılmıştır. Deneysel çalışma kapsamında; sürtünme katsayısı, yüzey pürüzlülük ölçümleri, sıcaklık ölçümleri ve numunelerin Taramalı Elektron Mikroskobu (SEM), Enerji Dağılımlı X-Işını (EDX) ve X- Işını Difraksiyonu (XRD) incelemeleri yapılmıştır. Testlerde genellikle vibrasyon motorunun frekansı artması ile sürtünme katsayısının ve yüzey pürüzlülük değerlerinin arttığı görülmüştür. Yatak dış yüzey sıcaklıklarındaki artış ise yüksek frekanslarda daha hızlı ve yüksek olup belli bir değerden sonra ise tüm frekanslarda da sıcaklığın sabit kaldığı tespit edilmiştir. Fretting aşınma yüzeylerinin frekansın artması ile büyüdüğü görülmüştür., 20.06.2015. Yüksek Lisans
  • 7 ŞİMŞEK Mithat, Mikro Ark Oksidasyon İle Al2O3 Kaplanmış AA7075 Alaşımının Kuru ve Yağlı Şartlarda Sürtünme ve Aşınma Davranışının İncelenmesi,, Makina elemanlarında kaçınılmaz olan ve karmaşık bir sistem özelliği gösteren sürtünme ve aşınma olayı, sanayide birçok tribolojik sistemlerde görülen ve çağımızda en aza indirmek için büyük çabalar harcanan bir teknik problemdir. Bu tez çalışmasında, otomotiv, uçak sanayilerinde ve endüstride makina parçalarının imalatında yaygın bir kullanım alanına sahip olan AA7075 alaşımlarına Mikro Ark Oksidasyon (MAO) yöntemi ile yüzeyde tribolojik özellikleri geliştirilmiş ve korozyona dirençli Al2O3 seramik kaplamalar oluşturulması amaçlanmıştır. MAO ile Al2O3 kaplanmış ve kaplanmamış AA7075 test numunelerin tribolojik özelliklerin belirlenebilmesi için üç farklı deney düzeneklerinde seçilen çalışma parametrelerinde çok sayıda testler uygulanmıştır. Pim-Disk Aşınma Deney Düzeneği'nde ve Gidip-Gelme Aşınma Deney Düzeneği'nde numunelere 0,146 m/s, 0,292 m/s, 0,438 m/s kayma hızlarında ve 50 N, 100 N, 150 N yüklerde, 5 km kat etme mesafesinde ve 40 °C sıcaklığında sıvı madeni baz yağ gönderilerek ve yağ gönderilmeden testler uygulanmıştır. Ayrıca burç şeklinde kaplanmış ve kaplanmamış AA7075 numunelerin tribolojik özelliklerinin belirlenebilmesi için ise Sabit Yüklü Radyal Kaymalı Yatak Deney Düzeneği'nde 5 d/d ile 1000 d/d arasındaki sekiz farklı mil hızlarında ve 150 N, 250 N ve 500 N sabit yatak yüklerinde 40 °C sıcaklıktaki yağla besleyerek testler uygulanmıştır. Deneysel çalışma kapsamında; sürtünme katsayısı, aşınma oranı, pim test numunelerinin yüzey pürüzlülük ölçümleri, kaplama kalınlık ölçümleri, kaplamaların Taramalı Elektron Mikroskobu (SEM), Enerji dağılımlı X ışını spektrometresi (EDX), X-Işını Difraksiyon (XRD) ve Atomik Kuvvet Mikroskobu (AFM) incelemeleri yapılmıştır. Yağ gönderilerek yapılan testlerde genellikle MAO ile Al2O3 kaplamalı numunelerde elde edilen sürtünme katsayılarının, kaplamasız numunelerde daha yüksek, öte yandan aşınma oranları ise daha düşük değerde çıkmıştır. Yağ gönderilmeden yapılan deneylerde kaplamalı numunelerin sürtünme katsayıları birbirine yakın ve aşınma oranları kaplamasız numunelerden daha düşük değerde çıktığı tespit edilmiştir. Yatak testlerinde ise yüksek hızlarda kaplamalı numunelerin sürtünme katsayıları daha düşük değerde çıkmıştır., 01.06.2014. Doktora
  • 8 BAŞOĞUL Yusuf, Mikro Ark Oksidasyon Yöntemi ile Kaplanmış AA6082 Alaşımının Farklı Yağlama Şartlarında Tribolojik Özelliklerinin İncelenmesi, Alüminyum hafif metal oluşu ile tanınmaktadır. Bu özelliği sayesinde alüminyum; uzay, havacılık, otomotiv, gemicilik, hidrolik ve pnömatik sistemlerdeki devre elemanları ve hatta ev gereçleri gibi çok geniş bir uygulama yelpazesinde bulunmaktadır. Son yıllarda sürekli gelişim gösteren yüzey teknolojileri alanında önemli bir yere sahip olan Mikro Ark Oksidasyon (MAO) yöntemi ile her türlü alüminyum alaşımı kolayca kaplanabilmektedir. Bu işlemler ile mekanik, yüzey ve tribolojik özellikleri geliştirilebilmektedir. Bu tez çalışmasında MAO kaplanmış ve kaplanmamış AA6082 test numunelerinin tribolojik özelliklerinin belirlenebilmesi için üç farklı deney düzeneklerinde belirlenen çalışma şartlarında testler uygulanmıştır. Pim-Disk Aşınma Deney Düzeneğinde ve Gidip-Gelme Aşınma Deney Düzeneğinde numunelere 0,146 m/s, 0,292 m/s, 0,438 m/s kayma hızlarında ve 50 N, 100 N, 150 N yüklerde, 5000 m (5km) kat etme mesafesinde farklı yağlama koşullarında testler yapılmıştır. Ayrıca MAO kaplanmış ve kaplanmamış radyal kaymalı yatak numunelerin tribolojik özelliklerinin belirlenebilmesi için ise Sabit Yüklü Radyal Kaymalı Yatak Deney düzeneğinde 5 d/d, 10 d/d, 50 d/d, 100 d/d, 250 d/d, 500 d/d, 750 d/d ve 1000 d/d mil hızlarında ve 150 N, 250 N ve 500 N sabit yatak yüklerinde 40 °C sıcaklıktaki yağla besleyerek testler uygulanmıştır. Çalışma kapsamında; sürtünme kuvveti, sürtünme katsayısı, aşınma oranı ile aşınma miktarı, pim test numunelerinin yüzey pürüzlülük ölçümleri, kaplama kalınlık ölçümleri, numunelerin makro görüntü incelemeleri, kaplamaların Taramalı Elektron Mikroskobu (SEM), Enerji dağılımlı X ışını spektrometresi (EDX), X-Işını Difraksiyon (XRD) ve Atomik Kuvvet Mikroskobu (AFM) incelemeleri yapılmıştır. Pim-Disk ve Gidip-Gelme deney düzeneklerinde hem yağ beslemeli hem de sınır yağlama şartlarındaki testlerde MAO kaplanmış numunelerden elde edilen sürtünme katsayıları, kaplanmamış numunelerden genellikle daha yüksek çıkarken, aşınma oranları ise daha düşük çıkmıştır. Sabit Yüklü Radyal Kaymalı Yatak Deney düzeneğinde ise; özellikle orta ve yüksek hızlarda MAO kaplanmış numunelerde daha düşük sürtünme katsayıları elde edilmiştir., 01.06.2014. Doktora
  • 9 SALMAN Özlem, Yağlama Yağı İçin Bitkisel Yağ Esaslı Esterlerin Tribolojik Özellikleri, Bu çalışmada, makinelerde ve makine elemanlarında kullanılan mineral esaslı yağlama yağlarının yerine yağlayıcı ve/veya yağ katkı maddesi olarak çevre dostu bitkisel ürünlerin kullanılabilirliği araştırılmıştır. Bu amaçla, Haşhaş, Jojoba, Mısır, Kanola, Soya, Pamuk, Ayçiçeği, Aspir yağları ile Aspir Metil Ester, Kanola Metil Ester ve Soya Metil Ester yağlarının tribolojik özellikleri, pim disk aşınma ve sabit yüklü radyal kaymalı yatak test düzeneklerinde deneysel olarak incelenmiştir.Test yağ numuneleri olarak; % 100 mineral baz yağ ile % 2,5, % 5, % 10, % 100 konsantrasyon oranlarında bitkisel esaslı yağ/metil ester kullanılmıştır. Pim disk aşınma setinde, farklı çalışma şartlarında, test yağlayıcılara bağlı olarak değişen sürtünme kuvvetleri, sürtünme katsayıları, aşınma miktarları ve yüzey pürüzlülüklerindeki değişimler tespit edilmiştir. Numune yüzeyinde oluşan yapısal değişim SEM ile görüntülenmiş ve değerlendirilmiştir. Sabit yüklü radyal kaymalı yatak test düzeneğinde farklı çalışma şartlarında, test yağlayıcılara bağlı olarak değişen test numunelerinin sürtünme kuvvetleri ve sürtünme katsayıları tespit edilip değerlendirilmiştir.Sabit yüklü radyal kaymalı yataklarda, madeni yağlar gibi bitkisel yağlar ve metil esterlerin kullanımında da sürtünme katsayısının, yük, hız ve katkı maddesi oranı ile değiştiği deneylerde tespit edilmiştir. Ayrıca, bitkisel esaslı yağlar ve esterlerinin sürtünmenin iyileştirilmesi konusunda özellikle sınır yağlamada daha etkili olduğu, aşınma oranına yağlayıcının ve yağlayıcıdaki yağ katkı maddelerinin etkisinin olduğu da deneysel çalışmada belirlenmiştir. Sonuç olarak, çevresel endişelerden dolayı mineral yağlar yerine yağlayıcı ve yağ katkı maddesi olarak bitkisel esaslı yağların ve metil esterlerinin kullanımı önerilebilir. , 01.12.2011. Doktora
  • 10 YURTSEVEN Ali Hakan , Asansörlerde Kullanılan Fren Balatalarının Tribolojik Özelliklerinin Deneysel incelenmesi, Bu çalışmada asansörlerde kullanılan fren balatalarının sürtünme kuvveti, sürtünme katsayısı, aşınması, raylarda oluşan yüzey pürüzlülüğü gibi tribolojik özellikleri araştırılmıştır. Literatürde tribolojik özellikler genellikle pim-disk sürtünme test cihazlarıyla araştırılmaktadır.Çalışmanın ilk bölümünde testlerin yapılabilmesi için gidip gelme hareketi yapabilen bir aşınma test cihazının tasarımı ve imalatı gerçekleştirilmiştir. İkinci bölümde ise test numunesi olarak ülkemizde asansörlerde kullanılan yerli ve/veya ithal edilen fren balataları ve asansör rayı kullanılmıştır. Test sonuçlarına göre fren balataları kuru olarak sürtünmeye bırakılmış ve sürtünme katsayısı 0,3 - 0,8 arasında tespit edilmiştir. Hem sürtünme hem de aşınma yönünden 1 nolu fren balatasının daha uygun olduğu tespit edilmiştir., 01.06.2010. Yüksek Lisans
  • 11 TUĞAÇ Murat Bedri, Geri Kazanılmış Motor Yağlarının Tribolojik Özelliklerinin Deneysel İncelenmesi, Bir taşıtta sürtünme ve aşınmanın azaltılması büyük oranda geliştirilmiş yağlamanın bir fonksiyonudur. Bu nedenle, yağlayıcılar günümüzde taşıtların tribolojik bileşenlerindeki aşınma ve sürtünmeyi azaltmak için sürekli araştırılıp incelenmektedir. Tribolojisürtünmenin azaltılması ve aşınmanın kontrol edilmesi ile enerji ve kaynaklarınkorunması şeklinde çevre korumasına büyük oranda katkıda bulunmaktadır.Bu çalışmada kullanılmış taşıt yağlarından tekrar rafine edilerek kazanılmış baz taşıtyağlarının sürtünme, aşınma gibi tribolojik özellikleri deneysel olarak araştırılmıştır. Geçmişte olduğu gibi günümüzde de iyi bir yağlama sağlıklı bir motorun garantisidir.Üstelik modern motorlar yağlardan çok daha fazla şey beklemektedir. Motorlardakullanılan yağın birçok talebi yerine getirmesi gerekmekte olup en önemli görevihareketli makine elemanlarının yağlanmasıdır. makine elemanlarının birbirinesürtünmesi güç kaybına ve aşınmaya neden olduğundan aralarında meydana getirilen yağ tabakası birbirlerine temas etmelerini engellemektedir. Yağların geri kazanımı farklı firmaların geliştirdiği atık yağların yeniden rafinasyonu ile ilgili çeşitli prosesler bulunmaktadır. Fiziksel ve Kimyasal işlem şeklinde ayırmak mümkündür. Çeşitli fazlarda elde edilen baz yağlar ve bunların bir kısmına katkımaddeleri eklemek suretiyle kullanım alanına göre tekrar dünya piyasasına pazarlanmaktadır. Deneysel çalışma ile geri kazanılmış baz yağların farklı hız ve yükte 25 ºC ve 100ºCsıcaklıklarda kaymalı yatakta oluşan sürtünme katsayıları ölçülmüştür. Ayrıca Pim disk cihazında söz konusu geri dönüşümlü baz yağın sınır ve karışık yağlama rejiminde sürtünme katsayısı ve aşınma kayıpları ile pim numunelerinin yüzeyleri mikroskopta incelenmiştir., 01.07.2006. Yüksek Lisans
  • 12 KARAASLAN Rıfat, Sinter Bronz Yatakların Tribolojik Özelliklerinin Sabit ve Titreşimli Yüklerde Deneysel Olarak İncelenmesi, Toz metalurj isiyle üretilen bronz yatakların aşınması ve sürtünme kuvvetini elde edebilmek için yeni bir deney cihazı tasarlanmış ve üretilmiştir. T/M bronz yataklar bakır ve kalay tozlarıiçerir. Yataklar, 40-50 um çapındaki ve %50 Cu %10 Sn karışımındaki tozlardan meydana gelmektedir. Deneyler eksantrik bir disk sayesinde çeşitli dinamik yükleme şartlarında yapılmıştır. Deney setinde hazırlanan ölçüm levhasından Wheaston Köprüsü oluşturacak şekilde bağlanan strain-gaugelere kuvvetle orantılı olarak sinyal gönderilmekte ve bu sinyaller sürtünme kuvveti olarak bilgisayara yüklenmektedir. Bu bilgisayardaki veriler ile gerekli grafikler çizilmektedir. ANAHTAR KELİMELER: Kendinden yağlamalı bronz yataklar, Toz metalürjisi, Sürtünme, Aşınma, Titreşimli yüklem, 01.06.2002. Yüksek Lisans
VERDİĞİ DERSLER
Bitirme Ödevi I
Laboratuvar
Makine Elemanları I
Makine Elemanları II
MT1-Sistematik Konstrüksiyon
MT2- Hidrolik ve Pnömatik Sistemlerin Tasarımı
Seminer
SİSTEMATİK MAKİNA TASARIMI
Sürtünme ve Aşınma Mekanizmaları
Yağlama Teknikleri
 
Bu İçeriği Paylaş!